Algemene verkoopsvoorwaarden
Algemene verkoopsvoorwaarden
1. Definities en toepassingsgebied
De algemene verkoopsvoorwaarden, hierna genoemd de "algemene voorwaarden", zijn van toepassing op alle bestellingen die worden geplaatst bij Tuinmachine Center (Maes en Zonen NV), met maatschappelijke zetel te Turnhoutsebaan 212, 2460 Kasterlee, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0436.101.508 en met btw-nummer BE0436.101.508, met bankrekeningnummer BE02 4146 0626 0140, hierna de “verkoper” genoemd.
De verkoper is bereikbaar op het telefoonnummer +32 3 340 88 77 en op het e-mailadres info@tuinmachinecenter.be.
De voorliggende algemene voorwaarden vormen de overeenkomst die de verkoper en de klant verbinden, zij worden hierna gezamenlijk de "partijen" genoemd.
De “klant” is iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die producten bij de verkoper bestelt.
De "consument" is de klant, natuurlijke persoon, die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.
De voorliggende algemene voorwaarden zijn als enige van toepassing tussen partijen. Deze sluiten de algemene of bijzondere voorwaarden van de klant uit die de verkoper niet uitdrukkelijk op schriftelijke wijze heeft aanvaard.
Indien de algemene voorwaarden van de klant toch aanvaard zouden zijn door de verkoper, dienen beide algemene voorwaarden geacht te worden deel uit te maken van de overeenkomst tussen beide partijen, met uitzondering van de onverenigbare bedingen.
De algemene voorwaarden zijn op ieder ogenblik vrij te raadplegen op de website van de verkoper: www.tuinmachinecenter.be, zodat de klant bij het plaatsen van een bestelling dient te verklaren dat hij kennis heeft genomen van de algemene voorwaarden en bevestigt dat hij de hieruit voortvloeiende rechten en verplichtingen aanvaardt.
De verkoper behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen, dit zonder voorafgaande kennisgeving, onder voorbehoud dat deze wijzigingen op zijn website worden weergegeven. Deze wijzigingen zullen van toepassing zijn op de bestellingen van producten die nadien worden geplaatst.
2. Aanbod en bestelling
De door de verkoper verspreide prijslijsten en publiciteit zijn geen aanbod en verbinden de verkoper niet. De aanbiedingen van de verkoper steunen op de tarieven die de verkoper van de fabrikant ontvangt.
Fysieke bestelling. Elke wijziging van de tarieven van de fabrikant waarmee de verkoper wordt geconfronteerd tot aan de datum van de levering wordt automatisch in de factuurprijs doorgerekend.
Bestellingen bij agenten, handelsvertegenwoordigers of andere personeelsleden van de verkoper, verbinden de verkoper slechts voor zover zij aanvaard worden door het orgaan dat bevoegd is om de verkoper te verbinden.
Online bestelling. Om een bestelling te plaatsen kiest de klant het (de) product(en) die hij wenst te bestellen door op de website van de verkoper te surfen, hij vult de gevraagde gegevens in, controleert de juistheid van de bestelling en voert vervolgens de betaling uit.
Nadat de verkoper vanwege de bankinstelling bevestiging van de betaling heeft ontvangen, stuurt hij de klant een samenvatting van zijn bestelling. In deze samenvatting worden onder meer het bestelnummer, de bestelde producten en hun prijs, de voorliggende algemene voorwaarden of een link naar deze voorwaarden, alsook een indicatie van de vermoedelijke datum van levering of uitvoering van de bestelling opgenomen.
De verkoper behoudt zich het recht voor de bestelling van de klant op te schorten, te annuleren of te weigeren, in het bijzonder indien de door de klant gecommuniceerde gegevens manifest foutief of onvolledig blijken te zijn.
3. Prijs
De prijs van de producten en/of diensten wordt in euro weergegeven, belastingen inbegrepen.
Iedere verhoging van de btw (belasting over de toegevoegde waarde) of iedere nieuwe belasting die zou worden opgelegd tussen het moment van de bestelling en de levering en/of de uitvoering, zal automatisch ten laste van de klant worden gelegd.
Eventuele kosten van levering zijn niet in de weergegeven prijs opgenomen, maar kunnen verschuldigd zijn. Ze worden afzonderlijk berekend in de loop van de bestelprocedure, in functie van de wijze en de plaats van levering, alsook in functie van het aantal bestelde producten, en kunnen bijgevolg redelijkerwijs niet vooraf gegeven worden.
4. Facturatie en betaling
Facturatie. Onze facturatie gebeurt elektronisch voor wie een e-mailadres heeft. Al onze facturen worden per e-mail verzonden naar het e-mailadres dat de klant opgeeft. De klant dient er zelf zorg voor te dragen dat dit e-mailadres alleen toegankelijk is voor personen die kennis mogen nemen van deze confidentiële gegevens. Door de aanvaarding van deze algemene voorwaarden, aanvaardt de klant het gebruik van een elektronische factuur. De elektronische factuur zal het enige, originele exemplaar van de factuur vormen, en zal de wettelijke betekenis en draagwijdte van een factuur inhouden. In het kader van de elektronische verzending van de facturen worden de persoonsgegevens van de klant door ons verwerkt. De klant garandeert dat deze gegevens correct zijn en dat hij elke wijziging van deze gegevens onmiddellijk zal aanpassen en in de mate van het mogelijke ook onmiddellijk wijzigingen zal mededelen. De mededeling van incorrecte of verouderde gegevens kan resulteren in foutieve communicatie waarvoor wij niet aansprakelijk zijn. De klant aanvaardt dat wij de persoonsgegevens verwerken in het kader van de elektronische communicatie. Bij de verwerking van deze persoonsgegevens leven wij met de grootste zorg de regels na die door de toepasselijke wetgeving inzake privacy worden opgelegd. Daarbij nemen wij alle redelijke maatregelen die nodig zijn om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, diefstal, aantasting en ongeoorloofde toegang. De ontvangst van de elektronische facturen is afhankelijk van bepaalde technische vereisten ten aanzien van de computer van de klant en de verbinding met het internet. De klant kan kennis nemen van de technische voorwaarden die van tijd tot tijd kunnen wijzigen. De klant is verantwoordelijk voor de naleving van deze vereisten en voor het gebruik van zijn eigen hard- en software. De elektronische verzending van facturen is kosteloos voor de klant.
De facturen van de verkoper zijn betaalbaar op de maatschappelijke zetel en op de vervaldag vermeld op de factuur op het rekeningnummer IBAN BE02 4146 0626 0140. Bij gebrek aan vermelding van de vervaldag, zijn de facturen van de verkoper betaalbaar uiterlijk 30 kalenderdagen na factuurdatum. Kosten verbonden aan de betaling zijn uitsluitend ten laste van de klant.
Onder voorbehoud van de bovenvermelde vervaltermijnen geldt elke factuur, die niet wordt geprotesteerd binnen de acht dagen na haar datum bij per post aangetekende brief, als aanvaard.
Indien de klant geen consument is, is bij niet-betaling van een factuur uiterlijk op de vervaldag een verwijlinterest verschuldigd van 1% per maand op het onbetaalde factuurbedrag vanaf de vervaldag. Indien de klant geen consument is, is een forfaitaire vergoeding verschuldigd ten belope van 15% van het nog verschuldigde factuurbedrag (met een minimum van 75,00 euro), onverminderd het recht van de verkoper om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade. De intrest die meer dan een jaar vervallen is zal telkens op de eerste dag van het daaropvolgende kalenderjaar worden gekapitaliseerd. Indien de klant geen consument is, zijn de interesten en de schadevergoeding van rechtswege verschuldigd zonder voorafgaande ingebrekestelling.
De klant neemt er kennis van dat laattijdige gedeeltelijke betalingen vooreerst aangerekend zullen worden op verschuldigde interesten, schadebedingen en kosten.
Consument. Indien de klant een consument is, zijn de toepasselijke verwijlinteresten en schadevergoeding gelijk aan het maximum bepaald in artikel XIX.4 van het Wetboek Economisch Recht (WER) en gelden de beperkingen van artikelen XIX.1 tot en met XIX.15 WER.
Online bestelling. De klant die consument is beschikt bij het plaatsen van een bestelling over de volgende wijzen van betaling: Bancontact, iDeal, KBC, Belfius en kredietkaarten (VISA - MasterCard, Cartes Bancaires, ...).
5. Eigendomsvoorbehoud
Het eigendomsrecht van de producten wordt slechts aan de klant overgedragen na integrale betaling van de bestelling (de prijs, kosten, interesten en schadevergoedingen). Als uitzondering op artikel 1583 van het oud Burgerlijk Wetboek, blijven de verkochte, geleverde of geïnstalleerde goederen de exclusieve eigendom van de verkoper tot de dag der algehele betaling van de factuur of, indien per cheque of wisselbrief werd betaald, tot op het ogenblik van de incassering ervan.
Zolang de betaling van de verkoopprijs niet werd uitgevoerd, is het de klant verboden de artikelen te verpanden, te schenken of nog deze ter waarborg te gebruiken, te welke titel ook. Het is de klant uitdrukkelijk verboden om wijzigingen aan de artikelen aan te brengen, om deze onroerend te maken door incorporatie of bestemming, deze te verkopen of er op gelijk welke wijze over te beschikken. In geval van niet-naleving van de voormelde verbintenis zal een forfaitaire schadevergoeding van 50% van de prijs verschuldigd zijn. Worden de goederen toch verkocht, dan komt het recht op de daaruit resulterende verkoopprijs in de plaats van de geleverde goederen, met als minimum de oorspronkelijke prijs.
Indien door een derde persoon beslag wordt gelegd op de goederen moet de klant de verkoper hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen.
Zolang de verkoper beschikt over het eigendomsrecht van de geleverde goederen, in overeenstemming met de bepalingen van deze clausule, blijft de klant aansprakelijk voor het onderhoud en de goede staat van deze producten. Gedurende deze periode zal enkel de klant aansprakelijk kunnen worden gesteld voor het verlies of de eventuele beschadiging van de producten. Indien nodig verbindt de klant zich ertoe de producten tegen ieder risico te verzekeren. De klant verbindt zich er eveneens toe de producten op dergelijke wijze te behouden dat ze niet met andere producten kunnen worden verward en het te allen tijde duidelijk is dat de goederen eigendom zijn van de verkoper.
Indien de klant in de nakoming van zijn betalingsverplichtingen jegens de verkoper tekortschiet of indien de verkoper goede grond geeft te vrezen dat hij in die verplichtingen zal tekortschieten, is de verkoper gerechtigd de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde zaken terug te nemen.
Na terugneming zal de klant worden gecrediteerd voor de marktwaarde, tot een maximum van de oorspronkelijke koopprijs, verminderd met kosten die de verkoper door en voor terugneming heeft gemaakt.
Onverminderd het hogervermelde eigendomsvoorbehoud en voor zover de klant geen consument is, worden alle risico’s overgedragen bij de overhandiging van de bestelling aan de klant of de vervoerder.
Consument. Indien de klant een consument is, gaat het risico van verlies of beschadiging over op de consument zodra de consument of een door hem aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit heeft gekregen. Indien de consument voor de levering heeft gekozen voor een vervoerder die niet als mogelijke vervoerder door de onderneming wordt aangeboden, gaat het risico op verlies of beschadiging echter over op de consument op het ogenblik van levering aan de vervoerder.
6. Levering
Online bestelling. Indien niet met de klant werd overeengekomen dat de hij de bestelling afhaalt op het hoger in deze voorwaarden vermelde adres van de verkoper of een ander adres meegedeeld door de verkoper, wordt de bestelling door de verkoper aan de klant geleverd middels DPD.
In geval van levering aan een klant die geen consument is gaat de verkoper een inspanningsverbintenis aan om te leveren binnen een termijn van 30 dagen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst met de klant.
Indien de leveringstermijn wordt overschreden door omstandigheden die niet toerekenbaar zijn aan de verkoper, zal de klant die geen consument is uitsluitend het recht hebben om de uitvoering in natura van de overeenkomst te vorderen en zijn eigen betalingsverbintenis op te schorten, voor zover de levering niet absoluut onmogelijk is geworden. De klant kan dit recht slechts uitoefenen nadat hij de verkoper een redelijke termijn heeft gegeven om de leveringsverbintenis uit te voeren en nadat hij, bij overschrijding van deze redelijke termijn, de verkoper in gebreke heeft gesteld zijn verbintenis uit te voeren.
Indien de levering absoluut onmogelijk is geworden, heeft de klant het recht om de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, onverminderd de wettelijke rechten van de klant.
Consument. In geval van levering aan een consument bedraagt de leveringstermijn maximaal 30 dagen.
Indien de verkoper door omstandigheden die niet aan hem toerekenbaar zijn niet in staat is binnen voormelde termijn te leveren, zullen de verkoper en de consument met elkaar contact opnemen om een aanvullende leveringstermijn af te spreken die gezien de omstandigheden passend is, onverminderd de wettelijke rechten van de consument.
Indien de aanvullende leveringstermijn wordt overschreden, heeft de consument het recht de overeenkomst met de verkoper te laten ontbinden, onverminderd de wettelijke rechten van de consument.
7. Herroepingsrecht
De bepalingen onder deze titel ‘Herroeping’ zijn enkel van toepassing indien de klant een consument is en met de klant een overeenkomst op afstand wordt gesloten.
De consument heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen.
In geval van een dienst van de verkoper aan de consument, verstrijkt de herroepingstermijn 14 dagen na de sluiting van de overeenkomst.
In geval van de verkoop van goederen van de verkoper aan de consument, verstrijkt de herroepingstermijn 14 dagen na de dag waarop u als consument of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.
Indien u als consument in dezelfde bestelling meerdere goederen heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd, verstrijkt de herroepingstermijn 14 dagen na de dag waarop u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het laatste goed fysiek in bezit krijgt.
Indien de levering van de bestelde goederen bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen, verstrijkt de herroepingstermijn 14 dagen na de dag waarop u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel fysiek in bezit krijgt.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u MAES & ZONEN NV, Turnhoutsebaan 212, 2460 Kasterlee, +32 3 340 88 77, info@tuinmachinecenter.be, via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van uw beslissing de overeenkomst te herroepen. U kunt (u bent niet verplicht) hiervoor gebruikmaken van het formulier dat beschikbaar is op de website van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie: https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Forms/Formulier-herroeping.pdf of door het onderstaande formulier ons op papier of per e-mail ingevuld te bezorgen.
- Aan MAES & ZONEN NV, Turnhoutsebaan 212, 2460 Kasterlee, info@tuinmachinecenter.be.
- Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*):
- Besteld op (*)/Ontvangen op (*)
- Naam/Namen consument(en)
- Adres consument(en)
- Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
- Datum
(*) Doorhalen wat niet van toepassing is.
Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.
Gevolgen van de herroeping
Als u als consument de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot op dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van uw keuze voor een andere wijze van levering dan de door de verkoper geboden goedkoopste standaardlevering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug. Wij betalen u terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zullen u voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht.
Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen, of u heeft aangetoond dat u de goederen heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.
U dient de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop u het besluit de overeenkomst te herroepen aan ons heeft medegedeeld, aan ons terug te zenden of te overhandigen. U bent op tijd als u de goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken.
De directe kosten van het terugzenden van de goederen komen voor uw rekening.
Indien de goederen door hun aard niet op normale wijze via de post teruggezonden kunnen worden, komen de directe kosten van het terugzenden van de goederen voor uw rekening.
U bent alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen.
Als u als consument heeft verzocht om de verrichting van diensten te laten beginnen tijdens de herroepingstermijn, betaalt u een bedrag dat evenredig is aan hetgeen op het moment dat u ons ervan in kennis heeft gesteld dat u de overeenkomst herroept reeds geleverd is, vergeleken met de volledige uitvoering van de overeenkomst.
De consument die uitdrukkelijk aanvaardt dat de bestelde dienst reeds wordt uitgevoerd vóór het verstrijken van de termijn van 14 dagen en die erkent dat deze uitvoering leidt tot verlies van dit herroepingsrecht, zal dit herroepingsrecht, in overeenstemming met artikel VI.53 van het Wetboek Economisch Recht, niet meer kunnen uitoefenen.
De consument zal zijn herroepingsrecht tevens niet kunnen uitoefenen indien hij zich bevindt in één van de andere uitzonderingen beoogd door artikel VI.53 van het Wetboek Economisch Recht, in het bijzonder in het geval waarin het goederen betreft die werden vervaardigd volgens de specificaties van de consument of die duidelijk gepersonaliseerd werden.
8. Opzegging van de bestelling
De klant die niet voldoet aan de voorwaarden om gebruik te maken van het herroepingsrecht en die zijn bestelling wenst op te zeggen dient de verkoper hiervan in kennis te stellen, die de klant op zijn beurt zal informeren met betrekking tot de te volgende procedure.
Het eventuele voorschot dat door de klant aan de verkoper werd betaald zal niet aan de klant worden teruggestort. Indien door de klant geen voorschot betaald werd, heeft de verkoper het recht om van de klant een opzeggingsvergoeding te eisen ten bedrage van 25% van de prijs van de producten en/of diensten die deel uitmaakten van de door de klant opgezegde bestelling.
9. Terugname van elektrische en electronische apparatuur
Wij voldoen aan alle wettelijke verplichtingen inzake de verwijdering van afgedankte batterijen en elektrische en elektronische apparatuur. Wij en onze partners zorgen er voor dat de door ons verkochte batterijen en elektronische apparaten correct worden teruggenomen en verwerkt. Wij benadrukken bij onze klanten dat, in overeenstemming met de geldende regelgeving, elektrische en elektronische apparaten en batterijen die op het einde van hun levensduur of verouderd zijn, of niet meer werken, niet in de vuilnisbak of in de selectieve sorteerbakken van hun gemeente mogen worden gegooid. Dit verbod wordt op de producten zelf aangegeven door het symbool van de doorkruiste vuilnisbak. Het doel van deze regelgeving is om de verspilling van grondstoffen te beperken en om het milieu en de menselijke gezondheid te beschermen door de verspreiding in de natuur van stoffen in bepaalde apparaten te voorkomen. Je hebt de mogelijkheid om dit afval af te leveren bij een geschikt inzamelpunt of in één van onze winkels: Meerseweg 199a, Minderhout (België) of Turnhoutsebaan 212, Kasterlee (België).
10. Intellectuele eigendomsrechten
De informatie, logos, tekeningen, merken, modellen, slogans, de huisstijl, enz. die via de website of de catalogus van de verkoper toegankelijk zijn, worden beschermd door intellectuele eigendomsrechten.
Behoudens voorafgaand en uitdrukkelijk andersluidend beding, is het de klant niet toegelaten afgeleide werken gebaseerd op het geheel of een deel van de op de website of in de catalogus van de verkoper afgebeelde elementen te wijzigen, reproduceren, verhuren, uitlenen, verkopen, verspreiden of te creëren.
Behoudens indien hiervan uitdrukkelijk wordt afgeweken, houdt de overeengekomen prijs in geen enkel geval een overdracht in van de intellectuele eigendomsrechten en/of industriële rechten te welke titel ook.
11. Conformiteit en gebreken
In overeenstemming met artikel 1641 oud Burgerlijk Wetboek, is de verkoper ertoe gehouden de producten te vrijwaren tegen de verborgen gebreken die de producten ongeschikt maken voor het gebruik waartoe ze bestemd zijn, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de klant, indien hij het gebrek had gekend, de producten niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.
In geval van vaststelling van een verborgen gebrek dient de klant binnen drie dagen na de vaststelling ervan de verkoper hiervan schriftelijk in kennis te stellen. In voorkomend geval geldt de algemene aansprakelijkheidsbeperking zoals bepaald in deze algemene voorwaarden.
De verkoper is er niet toe gehouden de producten te vrijwaren tegen de zichtbare gebreken die de klant heeft waargenomen of had kunnen waarnemen op het ogenblik van de levering. De verkoper is enkel gehouden de klant te vrijwaren voor verborgen gebreken waarvan hij zelf op de hoogte was op het ogenblik van de verkoop en die hij niet aan de klant gemeld heeft.
Consument. Indien de door de verkoper geleverde goederen niet in overeenstemming zijn met de overeenkomst tussen de verkoper en de consument, wordt de consument beschermd door artikelen 1649bis tot 1649nonies oud Burgerlijk Wetboek.
In overeenstemming met artikel 1694quater van het Burgerlijk Wetboek beschikt de klant die de hoedanigheid van consument heeft over een wettelijke garantie van 2 jaar voor ieder gebrek aan overeenstemming dat bestond op het ogenblik van de levering van het product en dat zich voordoet binnen een termijn van 2 jaar te rekenen vanaf deze levering.
Deze garantie bestaat uit de, voor de consument kosteloze, herstelling of de vervanging van de defecte producten binnen een redelijke termijn te rekenen vanaf het tijdstip waarop de verkoper door de consument in kennis is gesteld van het conformiteitsgebrek.
Echter, indien de herstelling of de vervanging voor de verkoper onmogelijk of voor de verkoper onevenredige kosten zou meebrengen of een ernstige overlast voor de consument zou teweegbrengen, kan door de verkoper een gepaste prijsvermindering of een terugbetaling van de door de consument betaalde koopprijs aan de consument worden voorgesteld, mits teruggave van de defecte producten door de consument.
Bij de prijsvermindering of terugbetaling wordt echter rekening gehouden het conforme gebruik dat de consument sinds de levering van het goed heeft gehad en met de verergering van schade die de consument berokkend heeft door het gebruik van het goed na het ogenblik waarop hij het conformiteitsgebrek heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
Enkel de factuur, het kassaticket of de bestelbon gelden voor de consument als garantiecertificaten ten aanzien van de verkoper. Deze documenten dienen door de consument te worden bewaard en te worden voorgelegd in hun originele versie. De garantietermijn begint te lopen op de datum van levering.
Deze garantie kan niet worden toegepast indien het defect te wijten is aan een verkeerd gebruik, een externe oorzaak, het slechte onderhoud, de normale slijtage of ieder gebruik dat niet in overeenstemming is met de instructies van de fabrikant of de verkoper.
Alle klachten in verband met de door de verkoper uitgevoerde herstellingen dienen op straffe van verval binnen de drie dagen na de overhandiging van het herstelde artikel bij per post aangetekende brief te worden meegedeeld. Bij gebrekkige herstelling kan de verkoper ofwel opnieuw herstellen ofwel de herstellingsprijs terugbetalen. Deze keuze behoort uitsluitend de verkoper toe. In ieder geval is de schadevergoeding beperkt tot de herstellingsprijs.
In geval van schade, diefstal of verlies van een product dat ter herstelling werd ingeleverd, is de aansprakelijkheid van de verkoper te allen tijde beperkt tot de verkoopprijs van het product. De verkoper kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld voor het verlies of de reproductie van de gegevens opgeslagen op of middels elektronische apparaten die ter herstelling worden ingeleverd.
12. Klachtenprocedure
Een klacht kan op eenvoudige wijze gericht worden bij voorkeur via e-mail aan info@tuinmachinecenter.be met vermelding van een documentnummer, ordernummer of klantnummer. Klachten worden steeds behandeld binnen 10 werkdagen of sneller. We zijn ook telefonisch te bereiken op telefoonnummer +32 3 340 88 77
Daarnaast bestaat er een geschillenregeling bij de Consumentenombudsdienst (https://consumentenombudsdienst.be/nl) en bij het Online Dispute Resolution platform van de EU (https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=EN).
Mochten we er samen toch niet uitkomen en u als klant de hoedanigheid heeft van consument, dan kan u terecht bij Becom. Becom zal bemiddelen tussen de consument en de verkoper indien de klacht op het eerste zicht gegrond is. U kan hen bereiken via het klachtenformulier op https://becom.digital/nl/consumers-complaints/ of schriftelijk: Markiesstraat 1, 1000 Brussel, info@becom.digital.
13. Aansprakelijkheid
Algemeen. De klant erkent en aanvaardt dat alle verplichtingen waartoe de verkoper gehouden is uitdrukkelijk dienen te worden vermeld en dat deze niet aansprakelijk is dan voor haar opzettelijke fout, haar zware fout en, behoudens overmacht, voor het niet-uitvoeren van een verbintenis die een van de voornaamste prestaties van de overeenkomst vormt.
Indien de aansprakelijkheid van de verkoper zou komen vast te staan, is de schade waarop de klant aanspraak kan maken beperkt tot de materiële schade die het rechtstreekse gevolg is van de fout die aan de verkoper wordt verweten, met uitsluiting van alle andere schade (winstderving, belastingen, retributies, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten en/of vorderingen van derden). De aansprakelijkheid van de verkoper zal in ieder geval beperkt zijn tot de vervanging van het geleverde of tot terugbetaling van het door de klant betaalde bedrag, telkens onder aftrek van de door de verkoper gemaakte kosten.
De verkoper is niet aansprakelijk voor overmacht, ongeluk, tekortkomingen van de klant zoals verkeerd gebruik, normale slijtage of voor een daad van de klant of een derde.
De verkoper is niet verantwoordelijk indien door de klant verkeerde gegevens werden doorgegeven, of indien door een derde een bestelling wordt geplaatst in naam van de klant.
Tenslotte komt het de klant toe zich te informeren met betrekking tot de eventuele beperkingen of douanerechten die door zijn land op de bestelde producten worden geheven. De verkoper kan bijgevolg niet aansprakelijk worden gehouden indien de klant wordt geconfronteerd met gelijk welke beperking of met de betaling van bijkomende heffingen ingevolge het door zijn land met betrekking tot deze materie gevoerde beleid.
Materialen. Indien de klant aan de verkoper een bepaald procedé oplegt of materialen oplegt van een bepaalde kwaliteit, of een vooraf bepaald type of origine, dit ondanks het voorbehoud dat schriftelijk en gemotiveerd door de verkoper werd gemaakt, dan is de verkoper ontheven van iedere aansprakelijkheid betrekking hebbende op de gebreken van het product die hun oorzaak vinden in de keuze van het voormeld procedé of de voormelde materialen.
Internet en nieuwe technologieën. De klant erkent de beperkingen en de risico’s verbonden aan het gebruik van het internet of van ieder ander middel waarmee de website heden of in de toekomst ter beschikking zal worden gesteld. De klant erkent eveneens de risico’s verbonden aan de numerieke of elektronisch opslag en overdracht van gegevens.
De klant aanvaardt, gelet op voormelde risico’s, dat de verkoper niet aansprakelijk kan worden gehouden voor de schade veroorzaakt door het gebruik van de website (alsook door eventuele applicaties) van de verkoper of door het internet.
De klant aanvaardt onder meer dat de uitgewisselde elektronische communicatie en de door de verkoper gerealiseerde back-ups als bewijs kunnen dienen.
Overmacht of toeval. De verkoper kan noch contractueel, noch buitencontractueel aansprakelijk worden gesteld in geval van tijdelijke of permanente niet-uitvoering van zijn verplichtingen, indien deze niet-uitvoering te wijten is aan een geval van overmacht of toeval. Onder “overmacht” wordt verstaan de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door de verkoper geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van de verkoper, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst reeds te voorzien.
Worden in het bijzonder beschouwd als gevallen van overmacht of van toeval: 1) het verlies of de algehele of gedeeltelijke vernietiging van het informaticasysteem van de verkoper of van zijn databank, indien één van deze gebeurtenissen niet redelijkerwijze rechtstreeks aan de verkoper kan worden verweten en indien niet kan worden aangetoond dat de verkoper heeft nagelaten alle redelijke maatregelen te nemen die deze gebeurtenissen hadden kunnen vermijden, 2) aardbevingen, 3) brand, 4) overstromingen, 5) epidemieën, 6) daden van oorlog of van terrorisme, 7) aangezegde en niet-aangezegde stakingen, 8) lock-outs, 9) blokkades, 10) opstanden en rellen, 11) een schorsing van de nutsvoorzieningen (zoals elektriciteit), 12) een gebrek in de internetverbinding of de databases, 13) een gebrek in de telecommunicatienetwerken, 14) een verlies van de verbinding met het internet of met de telecommunicatienetwerken waarvan de verkoper afhankelijk is, 15) een feit of een beslissing van een derde die de goede uitvoering van voorliggende overeenkomst beïnvloedt of 16) iedere andere oorzaak die aan de redelijke controle van de verkoper ontsnapt.
De verkoper verbindt zich ertoe in dergelijk geval alle redelijke inspanningen te verrichten om de gevolgen voor de klant van de overmachtssituatie te beperken. Indien de verkoper bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan of daaraan slechts gedeeltelijk kan voldoen, kan de verkoper het reeds geleverde deel apart factureren, dan wel het te leveren deel leveren en factureren.
Onvoorzienbaarheid. Indien, ingevolge omstandigheden onafhankelijk van de wil van de verkoper, deze laatste zijn verplichtingen niet meer kan nakomen of indien de uitvoering van deze verplichtingen duurder of moeilijker is geworden, verbinden de klant en de verkoper zich ertoe om te goeder trouw en op loyale wijze binnen een redelijke termijn de contractuele voorwaarden te heronderhandelen teneinde het evenwicht te herstellen. Bij gebreke aan akkoord binnen een redelijk termijn zal iedere partij het recht hebben de ontbinding van de overeenkomst en van de contractuele relaties die de partijen verbinden in te roepen zonder enige schadevergoeding van welke aard ook verschuldigd te zijn.
Opschorting. In geval van kennelijke insolvabiliteit van de klant of in geval van onbetaalde opeisbare schulden, ook indien deze voortspruiten uit eerdere overeenkomsten tussen de klant en de verkoper, is de verkoper ertoe gerechtigd de uitvoering van zijn verplichtingen te goeder trouw te schorsen tot de dag der integrale betaling door de klant van alle openstaande schulden.
In dezelfde zin heeft de klant het recht om de door hem aangegane verbintenissen te goeder trouw op te schorten zolang de verkoper in gebreke blijft zijn opeisbare verbintenissen uit te voeren, zolang de integrale uitvoering van de verbintenis mogelijk blijft.
14. Diverse bepalingen
Illegaliteit. Behoudens andersluidende uitdrukkelijke bepaling zal de eventuele onregelmatigheid of nietigheid van een clausule, een paragraaf of een bepaling (of van een deel van een clausule, een paragraaf of een bepaling) geen enkele invloed hebben op de geldigheid van de andere clausules, paragrafen of bepalingen van de voorliggende algemene voorwaarden, noch op het overige deel van deze clausule, paragraaf of bepaling.
Titels. De titel die in de voorliggende algemene voorwaarden worden gebruikt, worden slechts ter referentie en uit gemak gebruikt. Zij beïnvloeden op generlei wijze de betekenis of de draagwijdte van de bepalingen die zij aanduiden.
Geen afstand. De inertie, de nalatigheid of de vertraging van een partij in de uitvoering van één van haar rechten of middelen in toepassing van de voorliggende algemene voorwaarden kan in geen enkel geval worden beschouwd als een afstand van dit recht of middel.
Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken. Deze algemene voorwaarden zijn onderworpen aan het Belgisch recht.
In geval van geschil met betrekking tot de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering of de levering van de goederen, komen de partijen overeen een bemiddelingsprocedure op te starten alvorens over te gaan tot enige andere manier van geschillenbeslechting.
In voorkomend geval stellen de partijen in onderling overleg een erkende bemiddelaar aan van de Federale Bemiddelingscommissie (Simon Bolivarlaan 30 (WTC III), 1000 Brussel - https://www.fbc-cfm.be/nl) of laten ze een derde deze erkende bemiddelaar aanstellen.
Eens een bemiddelaar werd aangesteld, leggen de partijen de modaliteiten van de bemiddeling vast samen met de bemiddelaar.
Elke partij kan op ieder ogenblik een einde maken aan de bemiddelingsprocedure, zonder afbreuk aan enige andere rechten.
Ingeval de bemiddelingsprocedure mislukt, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen bevoegd voor zover de klant geen consument is.
Indien de klant een consument is, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen bevoegd voor zover dit niet in strijd is met artikel 624, 1°, 2° en 4°, van het Gerechtelijk Wetboek, onverminderd de toepassing van Verordening (EU) nr. 1215/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2012 betreffende de rechterlijke bevoegdheid, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen in burgerlijke en handelszaken.
Privacyverklaring overeenkomst en marketing
Uw persoonsgegevens (naam, e-mailadres) worden door Maes NV verwerkt, voor klantenbeheer op basis van de contractuele relatie als gevolg van uw opdracht/geplaatste bestelling, in het kader van diverse wettelijke plichten (onze aansprakelijkheid, bewaarplicht, boekhoudwet) en voor direct marketing (om u eventueel nieuwe diensten aan te bieden) op basis van ons gerechtvaardigd belang om te ondernemen. De verwerking gebeurt steeds door de zaakvoerder.
Wij delen U mee dat lopende de aan ons verleende opdracht/uitvoering van geplaatste bestelling, wij Uw gegevens niet kunnen wissen teneinde onze diensten te waarborgen. Na de beïndiging van de opdracht (eventueel door U), zijn wij verplicht Uw persoonsgegevens nog 10 jaar te bewaren in het kader van op ons van toepassing zijnde wettelijke plichten. De gegevens die wij alsdan van U bewaren en archiveren, zullen enkel de noodzakelijke zijn in het kader van de wettelijke plicht.
Wij dienen U er attent op te maken dat Uw persoonsgegevens door ons aan derde instanties kunnen worden meegedeeld in het kader van de aan ons verleende opdracht en in uitvoering van een wettelijke plicht. U kan ons steeds raadplegen hierover en wij zullen U alsdan meedelen bij welke instantie Uw gegevens zich bevinden.
Indien u niet wil dat wij uw gegevens verwerken met het oog op direct marketing, volstaat het ons dat mee te delen op info@tuinmachinecenter.be. Via dat adres kan u ook altijd vragen welke gegevens wij over u verwerken en ze laten verbeteren of laten wissen (dit laatste voor zover als mogelijk in het kader van de verleende opdracht/geplaatste bestelling en de wet).
Indien Uw aan ons overgedragen gegevens niet juist zouden zijn en U vraagt om correctie, kan U steeds, binnen de mate van het mogelijke, vragen dat de verwerking van de gegevens wordt beperkt.
Alle diensten die in het kader van de aan U door de Algemene Verordening Gegevensverwerking verleende rechten worden uitgevoerd, zijn, binnen de mate van het redelijke, kosteloos.
Als u het niet eens bent met de manier waarop wij uw gegevens verwerken, kan u zich wenden tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel).
Disclaimer
Het onderstaande is van toepassing op de webpagina die u op dit ogenblik bekijkt. Door de webpagina te gebruiken, gaat u automatisch akkoord met deze disclaimer.
De aanwezige inhoud op deze website (teksten, beeldmateriaal en links) is door Maes NV met de grootst mogelijke zorg samengesteld om de correctheid ervan te verzekeren. Maes NV kan echter niet aansprakelijkheid worden gesteld voor schade die kan ontstaan als gevolg van mogelijk onjuiste of onvolledige informatie.
Maes NV is gerechtigd om te allen tijde wijzigingen of correcties aan te brengen aan de aanwezige inhoud, alsook het geheel of een gedeelte ervan te verwijderen.
Maes NV is niet verantwoordelijk voor de aanwezige inhoud op bestanden die aan deze website zijn gekoppeld of op andere websites waarnaar wordt verwezen.
Op de aanwezige inhoud op deze website rust van rechtswege een auteursrecht en alle toepasselijke intellectuele eigendomsrechten blijven dus behouden. De inhoud of delen daarvan mogen niet worden gereproduceerd of worden gebruikt op publiek toegankelijke plaatsen, zonder voorgaande schriftelijke toestemming van Maes NV. Niet-geautoriseerd of oneigenlijk gebruik van de aanwezige inhoud of delen daarvan vormen een inbreuk daarop.
Indien u nog vragen of twijfels heeft, neem dan gerust contact op met Maes NV. U vindt de contactgegevens op de contactpagina van deze website.
Cookie policy
Wat is een cookie?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.
Gebruik van sessie cookies
Met behulp van een sessie cookie kunnen wij zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw webbrowser afsluit.
Google Analytics
Via onze website wordt een cookie geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op. Wij hebben Google niet toegestaan de verkregen analytics informatie te gebruiken voor andere Google diensten.
De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. De informatie wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google stelt zich te houden aan de Privacy Shield principles en is aangesloten bij het Privacy Shield-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.
Op onze website zijn buttons opgenomen om webpagina’s te kunnen promoten (“liken”) of delen (“tweeten”) op sociale netwerken als Facebook en Twitter. Deze buttons werken door middel van stukjes code die van Facebook respectievelijk Twitter zelf afkomstig zijn. Door middel van deze code worden cookies geplaatst. Wij hebben daar geen invloed op. Leest u de privacyverklaring van Facebook respectievelijk van Twitter (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te lezen wat zij met uw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies verwerken.
De informatie die ze verzamelen wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. De informatie wordt overgebracht naar en door Twitter, Facebook, Google + en LinkedIn opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. LinkedIn, Twitter, Facebook en Google + stellen zich te houden aan de Privacy Shield principes en zijn aangesloten bij het Privacy Shield-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.
Recht op inzage en correctie of verwijdering van jouw gegevens
Je hebt het recht om te vragen om inzage in en correctie of verwijdering van jouw gegevens. Zie hiervoor onze contactpagina. Om misbruik te voorkomen kunnen wij je daarbij vragen om je adequaat te identificeren. Wanneer het gaat om inzage in persoonsgegevens gekoppeld aan een cookie, dien je een kopie van het cookie in kwestie mee te sturen. Je kunt deze terug vinden in de instellingen van je browser.
In- en uitschakelen van cookies en verwijdering daarvan
Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.
Verwijderen van tracking cookies geplaatst door derden
Sommige tracking cookies worden geplaatst door derden die onder meer via onze website advertenties aan je vertonen. Deze cookies kan je centraal verwijderen via Your Online Choices zodat ze niet bij een website van een derde teruggeplaatst worden.
Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kan je meer informatie over cookies vinden:
Cookies and you: https://www.cookiesandyou.com
Your Online Choices: http://www.youronlinechoices.eu